Ružomberský hlas
  • Streda 24. apríl 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (pl, foto autorka) - Vernisáž výstavy Slovenský ornament majstra Kostelníčka mala premiéru v utorok 27. septembra v Univerzitnej knižnici Katolíckej univerzity v Ružomberku. Prezentuje práce z tvorby, ktoré boli zozbierané a reprograficky upravené do podoby putovnej výstavy. Plnofarebné dokumenty sú zobrazené na pätnástich obrazoch. Jednotlivé veľkoplošné tabule obsahujú viaceré dokumenty, ktoré obsahovo navzájom súvisia. Spoločným znakom je predovšetkým autorský ornament. Otvorenie putovnej výstavy sprevádzala slovom zostavovateľka a zároveň aj kurátorka Gabriela Čiasnohová-Barlová z Košíc. „Pre umelcov bol málo umelecký a pre etnografov málo ľudový,“ vysvetľuje kurátorka a zároveň aj lektorka súkromného etnografického múzea Humno.
Putovnú výstavu obohatili hudobným vstupom študenti katedry hudby Marta Mažariová, Veronika Súkeníková, Elena Cibulková a Tereza Hýblová. Ak ste si ešte nestihli prezrieť vernisáž majstra Kostelníčka, budete mať možnosť do 25. 10. v priestoroch knižnice na červenom podlaží.
Kto bol majster Kostelníček a kde nájdeme ornamentalistiku?
Vlastným menom Štefan Kostelničák, rodák z Rodák zo Spišskej Starej Vsi, ktorý pracoval pod pseudonymom Štefan Leonard Kostelníček. Akademický maliar, ornamentalista, občianskym menom Štefan Kostelničák, zberateľ a maliar slovenských ornamentov, nedoštudovaný teológ, osvetový pracovník v Zamagurí, novinár a redaktor, žiak a priateľ Eugena Króna (1925-1927) v Košiciach a žiak akademického maliara Uvarova (1927) v Prahe.
Od roku 1920 do skončenia druhej svetovej vojny usporiadal na Slovensku a Morave viac ako 65 výstav. Bol priekopníkom putovných výstav spojených s predajom umeleckých diel. Organizoval ich nielen doma, ale slovenské umenie dokázal prezentovať na putovných výstavách až v Indii i na americkom kontinente. Stál na počiatku zrodu slovenskej ornamentiky. Založil sieť predajní suvenírov po celom Slovensku.
Ornamentalistika v sebe zahŕňa prvky ľudovej kultúry, ktorú majster povýšil na umenie. Dekoroval ňou Pittsburskú dohodu, Martinskú deklaráciu, katolícke a evanjelické modlitby, štátotvorné dokumenty, série jubilejných pohľadníc k Svätováclavskému miléniu. Slovenskú ornamentiku nájdeme dodnes vo výšivkách, hymnách, ľudových krojoch, výšivkách, obrusoch, dečkách aj na komodách, najkrajších skriniach i tanieroch povešaných po stenách dreveníc. Všetky uvedené diela dokumentujú bohaté možnosti využitia motívu slovenského ornamentu z dielne majstra Kostelníčka v slovenskej histórii. Azda preto vravieval: „Život je len jeden, a preto ho treba prežiť tak, aby si sa nehanbil za roky prežité!“
(príspevok sme uverejnili v Ružomberskom hlase č.19/2016)

Vyhľadávanie

Streda 24. apríl 2024
0:0:0
Online: