Ružomberský hlas
  • Sobota 20. apríl 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (md, foto rkhlas) - Pilotný projekt, ktorý pod vedením primátora Igora Čombora začal za radnicu v spolupráci so spoločnosťou Heldis realizovať ešte bývalý viceprimátor Oldrich Lauko, dotiahlo po jeho nedávnom tragickom úmrtí do úspešnej (testovacej) prevádzky vedenie mesta. A to za rekordne nízku sumu ani nie 15 tisíc eur. Od konca septembra tak môžu nielen Ružomberčania, ale aj tisícky vodičov, prechádzajúcich hlavným cestným ťahom nášho mesta, vidieť konečne v praxi pozitívne účinky „Progresívneho systému riadenia dopravy na strategických dopravných ťahoch v meste Ružomberok“ (oficiálny názov projektu), čiže, zelenej vlny. Rozhodli sme sa ju otestovať. Trikrát (uplynulý piatok, nedeľu a tento pondelok) sme sa vydali na cesty Ružomberka, aby sme účinky pilotného projektu zhodnotili. Tu sú naše poznatky...
Jednotku s hviezdičkou dávame plynulému prejazdu sústavy križovatiek Nemocnica – Hypernova – Supra. Zelená na prvom semafore zasvietila, pri príchode ku bývalej Hypernove sa v dostatočnom predstihu rozsvietila zelená aj na dvojici semaforov, rovnako ako následne pri Supre.
Menší, naozaj menší nedostatok nastal pri druhom semafore pri bývalej Hypernove (dnes Hobbi), keďže oproti minulým mesiacom a rokom sa najprv rozsvieti zelená na prvom, až potom na druhom semafore tej istej križovatky, čo pri hustej premávke zo stanice môže spôsobiť sekundové zdržanie.
Zelená vlna, samozrejme, fungovala bezchybne aj v opačnom smere. Tu však nastáva problém priechodu pre chodcov v smere Mostová-lávka ponad Váh. Ak vstúpi prúdu vozidiel do cesty chodec (resp. väčšia skupina chodcov), a spôsobí tak zdržanie, môže to ovplyvniť plynulý prejazd križovatkou Nemocnica (aj v opačnom smere).
V tomto prípade by pomohlo len inštalovanie semaforov aj pred priechodom pre chodcov, čo by však značne zhustilo ich sieť v už aj tak prehustenom priestore medzi križovatkami Nemocnica a Hypernova. Pri našom testovaní však aj táto lokalita v rámci zelenej vlny fungovala na jednotku.
Plynule sme prešli aj úsekom od križovatky Supra cez semafory Lidl a Kaufland. Tu treba pripomenúť, že zelená vlna má fungovať len v jednom smere, t. j. bez odbočenia, na jednej ceste. V prípade Ružomberka ide o komunikáciu I/59 (Bystrická cesta), alebo I/18 (Tatranská, Nábrežie, Považská).
Okrem toho, podľa odborníkov sa nedá efektívne zriadiť zelená vlna, ako je odstup medzi dvomi svetelnými križovatkami viac ako 800 metrov. V Ružomberku je takmer na hranici tejto vzdialenosti trasa medzi križovatkami Hypernova a Supra, úplne za hranicou (navyše, so štyrmi priechodmi pre chodcov) sú semafory medzi Nemocnicou a Shellkou (Žilinská).
Napriek ukážkovej zelenej vlne na hlavných cestných ťahoch, sme zaznamenali problémy napríklad pri pokusoch napojiť sa na hlavnú cestu z Dončovej (od Evanjelického kostola). Interval je totiž kratší, a tak sa pomerne často vytvárajú kolóny až po kostol.
Projekt však ešte nie je celkom ukončený. Pre naše noviny to pripomenul aj Dušan Mataj, vedúci kancelárie primátora mesta. „Dopravný monitoring bude pokračovať aj naďalej. Z jeho analýzy sa získajú vstupné údaje pre zmenu a úpravu signálnych plánov v ďalších etapách. Po úplnom ukončení však nový systém riadenia dopravy zabezpečí zmenu dopravnej situácie, pretože bude využívať výstupy z monitorovania dopravného zaťaženia mesta.“
Novým prvkom v Ružomberku je aj tzv. blikajúce zelené svetlo na semafore, ktoré vodičov upozorní na koniec signálu voľno. „Táto služba je bežná a zďaleka upozorní vodiča, že signál zelenej sa čoskoro zmení. Je to doplnkový efekt, ktorý poskytne vodičom informáciu o nasledovnej aktivite radiča svetelnej signalizácie,“ dodáva D. Mataj.
Zelená vlna, ktorú v takmer finálnej podobe už môžu vodiči registrovať na ružomberských cestách, podľa jeho slov po úplnej implementácii prináša dva základné atribúty: „Zrýchli sa prejazd mestom Ružomberok na strategických cestných ťahoch východ-západ a sever-juh bez výrazného negatívneho vplyvu na obmedzenie dopravy v ostatnej cestnej siete mesta. Okrem toho sa zníži počet zastavení vodičov pri prechode mestom. Tento jav, ktorý verejnosť často nazýva zelená vlna, sa presnejšie označuje ako koordinácia signálnych plánov jednotlivých radičov svetelných križovatiek.“
Suma sumárum, zelenej vlne v Ružomberku v súčasnej podobe sme dali známku jedna mínus (1-). Napriek obrovským plusom a zásadnej pozitívnej zmene, na ktorú čakali vodiči v Ružomberku desiatky rokov, sme natrafili aj na niekoľko drobných nedostatkov, ktoré majú hlavne poslúžiť kompetentným na zdokonalenie systému...
Zelená vlna Ružomberok
Čo sme zistili počas trojnásobného testovania tzv. zelenej vlny na hlavných cestných ťahoch v Ružomberku. Prejazd mestom sme hodnotili uplynulý piatok, nedeľu a tento pondelok, vždy v inom čase (na poludnie, podvečer, dopoludnia)
+ plynulý prejazd Nemocnica-Hypernova-Supra a späť
+ plynulý prejazd Supra-Lidl-Kaufland a späť
+ konečne dlhý časový interval zelenej na križovatke Supra (cesta I/18)
+ blikajúca zelená pred naskočením oranžovej a červenej
+ menej zastavení áut
+ zrýchlenie prejazdu mestom
-krátky interval napojenia na hl. cestu od ev. kostola na križovatku Nemocnica
-priechod pre chodcov Mostová (negatívny efekt na zelenú vlnu v prípade väčšej skupiny chodcov)
-križovatka Hypernova v smere na Supru: najprv je zelená na prvom, až potom na druhom semafore, zriedkavo sa tak vytvára časové zdržanie
(článok sme publikovali v Ružomberskom hlase č.19/2016)

Vyhľadávanie

Sobota 20. apríl 2024
0:0:0
Online: