Ružomberský hlas
  • Sobota 27. apríl 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (Michal Domenik, foto rkhlas - Nikdy v novodobej histórii Ružomberka nebola tzv. zelená vlna bližšie k dokonalosti, ako je tomu v dnešnej dobe. O pokračovaní projektu, ktoré úspešne začalo pred vyše rokom súčasné vedenie mesta, môžu rozhodnúť poslanci zastupiteľstva už na najbližšom zasadnutí. Opíšme si najprv súčasnosť. Sprievodcu nám bude robiť vedúci oddelenia technickej správy mestského úradu Dušan Mataj. „Systém bol navrhnutý, implementovaný v praxi, ale už nie je udržiavaný. Znamená to, že monitoring riadenia semaforov je síce nepretržitý, ale jeho výsledky sa už nepremietajú do signálnych plánov.“
Ak by sa situácia v doprave Ružomberka (ide najmä o hlavné ťahy na cestách I/18 a I/59, ako aj o prípojné komunikácie – pozn. red.) rapídne zmenila, systém podľa jeho slov nedokáže zabezpečiť plynulý prejazd mestom. „A nastane teda situácia z nedávnej minulosti,“ pripomína.
Cieľom projektu, ktorý je ľudovo označovaný ako zelená vlna, bolo navrhnúť, implementovať a dlhodo udržiavať progresívny systém riadenia dopravy na strategických dopravných ťahoch v meste, s dôrazom na použitie existujúcej technológie riadenia dopravy, čiže semaforov.
Na úspešnú aplikáciu zelenej vlny použila radnica v prvej fáze takmer 15 tisíc eur, čo je menej ako v susednom Liptovskom Mikuláši. Tam však majú dopravu podstatne jednoduchšiu, semafory sa s jedinou výnimkou nachádzajú len na jednej ulici.
Prenesme sa teraz do (veríme, že) blízkej budúcnosti. Čo je potrebné urobiť (okrem schválenia ďalších financií), aby projekt pokračoval? Slovo má znovu D. Mataj: „Systém je potrebné neustále aktualizovať na základe výsledkov monitoringu – vytvárať nové signálne plány, ale aj reagovať na zmeny v doprave a pripomienky polície či obyvateľov – vodičov.“
Rovnako je podľa jeho slov potrebné doplniť monitoring aj na Dončovu a Bottovu, kde vznikol určitý diskomfort pre vodičov (ako aj chodcov), využívajúcich tieto trasy. „Predpokladaná suma je asi 980 eur za mesiac. Projekt mal trvať tri roky, predpokladalo sa dokončenie D1 a R1, potom by už udržiavanie systému nebolo také finančne náročné.“
Zelenú vlnu zaviedla v Ružomberku spoločnosť Heldis, s ktorou radnica podpísala zmluvu o dielo. Zatiaľ posledným krokom v tejto problematike boli do signálnych plánov zapracované niektoré požiadavky motorizovanej verejnosti, chodcov, ako aj polície.
Zhrnutie súčasnosti je nasledovné. Zelená vlna v meste funguje, Ružomberok má po prvý raz skutočne prepracovaný a efektívne pracujúci systém riadenia dopravy. „Situácia v doprave v meste sa výrazne zlepšila, znížil sa čas prechodu mestom, ako aj zastavení áut na križovatkách,“ pripomína D. Mataj.
(celý článok si môžete prečítať v Ružomberskom hlase č.8/2017)

Vyhľadávanie

Sobota 27. apríl 2024
0:0:0
Online: