Ružomberský hlas
  • Piatok 26. apríl 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (red, foto archív) - Žiadny projekt v našom regióne za uplynulé obdobie nezožal taký obrovský úspech a nevzbudil masívny záujem verejnosti, ako CykloKorytnička. Trasa z Ružomberka do Korytnice, kadiaľ do záveru 70. rokov minulého storočia premávala populárna úzkorozchodná železnička Korýtko, síce už neslúži svojmu pôvodnému účelu, ale nové, originálne využitie našla prostredníctvom vybudovanej cyklotrasy. Tá si získala stovky, ba až tisícky priaznivcov. Tvorcov tohto nápadu, ktorému napokon významne pomohli aj samosprávy z Ružomberka či juhu okresu, (možno) nečakane veľký záujem verejnosti inšpiroval k ďalším vylepšeniam, ktoré po úžasnej trase z mesta do bývalých kúpeľov už lemujú okolie. A keďže už druhá sezóna CykloKorytničky sa skončila, je to vhodný čas na bilancovanie, ohliadnutie sa späť, ale aj predstavenie plánov do budúcnosti.
„Padajúce lístie a klesajúce teploty naznačujú cyklistom, že sa blíži obdobie, kedy sa na niekoľko mesiacov rozlúčia so svojimi dvojkolesovými priateľmi a uložia ich na zimný spánok,“ uvádza tému jeden zo strojcov myšlienky a realizácie projektu Pavel Scheer. Uvedomuje si, že v týchto dňoch uplynuli dva roky od chvíle, kedy sme začali realizovať prepojenie L. Osady s Korytnicou po trase bývalého Korýtka pokračuje. V nasledujúcom rozhovore sme sa ho opýtali aj na problémy, ktoré prevádzku trate sprevádzajú...
Dve sezóny sú za nami. CykloKorytnička sa teší veľkému záujmu. Zalovme trošku v pamäti a presuňme sa v čase, kedy sa s projektom len začínalo. Čo bolo jeho cieľom?
„Prepojiť Liptovskú Osadu s Korytnicou mimo hlavnej cesty a vytvoriť tak bezpečnú trasu z Ružomberka až do bývalých kúpeľov, najmä pre cyklistov. Neočakávaná popularita zo strany cyklistov ale i médií v nás podnietila ďalšie nové myšlienky a zámery spojené s vylepšovaním CykloKorytničky. Tohtoročné aprílové prívalové dažde nás však vrátili do reality. Množstvo kameniva, ktoré sme počas počiatočných úprav navozili na trasu, voda odplavila a na viacerých miestach sa dokonca stala na bicykloch neprejazdná. Situáciu sme museli riešiť nasadením ťažkej techniky, čo nám odčerpalo i značnú časť finančných prostriedkov, určených v tomto roku na jej vylepšovanie.“
Cestička, po ktorej CykloKorytnička vedie, je využívaná aj na iné účely...
„Presne tak, a práve to sťažuje jej udržiavanie. Na viacerých miestach sa pravidelne ťaží drevo, jazdia po nej autá, motorky, kone, ba dokonca sme museli upravovať povrch trasy za Podsuchou, ktorý rozryli diviaky. Po dvojročných skúsenostiach sme sa teda vrátili k prvotnému cieľu, ktorým je udržanie CykloKorytničky v takom stave, aby bola bezpečne prejazdná cyklistami z Ružomberka až do Korytnice.“
Udržiavať neustálu prejazdnosť 23-kilometrovej trasy z Ružomberka do Korytnice asi musí byť riadna fuška...
„To áno. Keďže prechádza tromi katastrami, dohodli sme sa, že si každý úsek bude udržiavať príslušná obec resp. mesto. Ružomberský kataster tvorí približne polovicu a končí pri opravenom bunkri. Tento úsek je veľmi rôznorodý. Prvá časť, takmer po Podsuchú, je asfaltová, a tu sa venujeme najmä koseniu a orezávaniu kríkov, ktoré zasahujú do trate. Uvedomujeme si, že kvalita povrchu, najmä pri rybníkoch, je veľmi zlá, no z mnohých dôvodov nie je v našich silách toto zmeniť. Druhá časť trate v katastri mesta má prírodný povrch a je na údržbu oveľa náročnejšia. Tohto roku sme úsek za Podsuchou značne presvetlili, strojom upravili cca 200 m povrchu. Úsek sa niekoľkokrát do roka valcuje, kosí, orezávajú sa kríky a odpratávajú padnuté stromy a konáre.“
Kto tieto práce robí?
„Kosenie trikrát cez sezónu zabezpečuje Mesto Ružomberok prostredníctvom technických služieb, čistenie sa rieši našou dobrovoľnou činnosťou s občasnou pracovníkov verejnoprospešných prác, valcovanie realizujeme cez firmu Amos services z Korytnice (jej vlastník Zlatko Banović je majiteľom dolnej časti bývalých kúpeľov, kde je aj zrekonštruovaný objekt – súčasný penzión Svätopluk, či plniareň minerálnej vody – pozn. red.). Chcel by som touto cestou poďakovať i mnohým cyklistom, ktorí sú ochotní zastať, zísť z bicykla, odpratať prekážku na cyklotrase, a tak nám pomáhajú pri jej údržbe. Úsek od bunkra po Patočiny patrí do katastrálneho územia L. Osady, od Patočín po bývalú stanicu Korytnica kúpele je v opatere L. Lúžnej.“
(celý článok sme uverejnili v Ružomberskom hlase č.19/2017)

Vyhľadávanie

Piatok 26. apríl 2024
0:0:0
Online: