Ružomberský hlas
  • Piatok 26. apríl 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (md, foto msú) - Zakonzervovanie. Slovo, ktoré musí v obyvateľoch dolného Liptova v súvislosti s diaľnicou navodiť zimomriavky... Poďme pekne po poriadku. Piatok 20. október. Popoludní, čas dopravnej špičky. Aktivisti z Ružomberka a okolia sa už tretíkrát rozhodli protestne zablokovať hlavné cesty. Nie však priamo v meste, ako doposiaľ, ale na troch miestach pred vstupom do Ružomberka. Od štvrtej tak zastavili prechádzaním cez priechody pre chodcov dopravu na západe v Rojkove, severe pred Likavkou a juhu v Liptovskej Osade. „Dali tak najavo svoju nespokojnosť s nevýstavbou diaľnice v regióne, a poukázali na neúnosný stav v cestnej doprave a nekompetentné kroky Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS),“ informovala ružomberská radnica.
Organizačne sa na akcii podieľali Združenie mesta a obcí dolného Liptova, občianske združenie Ružomberčan, ako aj iní aktivisti z nášho regiónu. Takmer hodinu sa na spomínaných miestach tvorili kilometrové kolóny. Žiadne incidenty či spory medzi vodičmi v čakajúcich autách a protestujúcimi sme nezaznamenali.
Jeden z kandidátov na župana Marián Murín však blokádu hlavnej cesty I/59 využil na predvolebnú kampaň, keď svoje reklamné vozidlo odstavil pred prechádzajúcim davom, aby to poslúžilo ako vhodná marketingová fotografia.
„Dokedy nám budú kompetentní klamať? Výstavba diaľnice D1 Hubová-Ivachnová je beznádejne zastavená už takmer tri roky. Ministerstvo životného prostredia v procese EIA, ktorý sa začal takto pred rokom, nekoná, pretože nepredložilo žiadne podklady. Čo robila NDS celý rok, keď doposiaľ nie je schopná ukázať ani správu v procese EIA, o ktorej tvrdia, že ju majú od júla?“ – pýtajú sa organizátori protestov.
Ďalšia šokujúca správa (áno, slovo šokujúca je skutočne namieste), dorazila do Ružomberka práve počas spomínaného protestu. Podľa slov zhotoviteľa stavby úseku Hubová-Ivachnová (alebo, ak chcete, obchvatu Ružomberka) spoločnosti OHL-ŽS, je ohrozený deklarovaný termín dokončenia (2021 – pozn. red.).
Okrem toho spoločnosť načrtla veľmi smutný (možný) scenár v tejto problematike, ktorým môže byť zakonzervovanie podstatnej časti úseku D1 pri Ružomberku. „Čo je horšie, doteraz nie je dané rozhodnutie o razení tunela, ktorý je na kritickej ceste a každým dňom sa tak ďalej odsúva termín dokončenia diela. Plán na rok 2017 už počítal s razením tunela. NDS o tom však nerozhodla napriek tomu, že sme jej poskytli všetky podklady, a tak je v roku 2017 možné realizovať na stavbe len nosné konštrukcie mostov. Počas celého tohto obdobia sme držali kapacity, ktoré sme museli demobilizovať, čo je spojené s ďalšími nákladmi.“
Začatie prác na razení tunela v úvode budúceho roku bude podľa nich možné len za predpokladu, žeby už v súčasnosti mali v procese schvaľovania dodatok k zmluve. „Aj napriek našej snahe, žiadne rokovania s NDS o dodatku od júna 2017 nie sú.“ Zhotoviteľ poznamenáva, že NDS zrejme účelovo hľadá dôvody, prečo odkladá rozhodutie o razení tunela. „Je zrejmé, že v roku 2018 nám NDS umožní realizovať iba práce v nepatrných objemoch. Pripravujú sa teda opatrenia na zakonzervovanie podstatnej časti stavby. Opäť teda budú narastať dodatočné náklady stavby.“
(celý článok si môžete prečítať v Ružomberskom hlase č.21/2017)

Vyhľadávanie

Piatok 26. apríl 2024
0:0:0
Online: