Ružomberský hlas
  • Štvrtok 25. apríl 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (Ján Sokolský, foto rkhlas) - Ivachnová, Liptovská Teplá, Lisková a Likavka. Na prvý pohľad spája tieto obce len máločo. Ide o obce, ktoré patria do Ružomberského okresu, to by možno niekomu napadlo ako prvé. Tieto obce však majú spoločné aj niečo iné. Útrapy obyvateľov v súvislosti s odkláňaním dopravy z cesty I/18 medzi Ivachnovou a Ružomberkom. Ako sa kedysi pomerne málo frekventované cesty cez spomenuté obce premieňajú na bojisko nervóznych vodičov tisícov vozidiel a aké negatívne efekty to prináša sme zisťovali u starostov, ale aj obyvateľov obcí.
Preťažený most
Cestu III. triedy cez spomenuté obce ako obchádzku upchatej I/18 častejšie využívajú vodiči pri ceste z východu na západ. „Som nahnevaný, ale inakšie to do dokončenia stavby diaľničného úseku Ivachnová – Hubová nebude,“ nešetril emóciami starosta Ivachnovej Vladimír Guoth.
Podľa jeho slov si cezpoľní vodiči sami nachádzajú cestu cez obec, a keďže nie sú vždy zorientovaní miesto cez Bešeňovú a Liptovskú Teplú blúdia práve ulicami Ivachnovej. Po jazde cez Ivachnovú si to vodiči namieria na most ponad Váh do Liptovskej Teplej. „Tam ich ale často nečaká nič iné, ako ďalšia kolóna. Problémom je, že most je často preťažený. Má nosnosť len 3,5 tony a často sa na ňom nachádza viac áut, ktoré tento limit dokopy prevyšujú. Tu by sa zišla súčinnosť polície, ale jej príslušníkom nič nezazlievam, sú v teréne a na zvládnutie kritických hodín na konci diaľnice a vjazde do Ružomberka by ich bolo potrebných oveľa viac, čo zrejme v súčasnosti nie je možné,“ poznamenal starosta.
Po diaľnici za niekoľko minút
Šéf tamojšieho obecného úradu hovorí, že ľudia sa mu na situáciu nesťažujú a už sa prispôsobili. „Ak idú do Ružomberka do práce obchádzajú cestu I/18 cez Liptovskú Teplú a Liskovú. V kritických dňoch chodia na nákupy do Liptovského Mikuláša, kde sú po diaľnici za niekoľko minút. Predtým než sme vyasfaltovali ulice v obci po výstavbe kanalizácie, ľudí obťažovali kúdoly zvíreného prachu od prechádzajúcich vozidiel,“ priblížil aj iný rozmer problému V. Guoth.
Potvrdil nám, že frekvencia dopravných zápch v úseku Ivachnová – Ružomberok sa zvyšuje. „Ide najmä o piatky a nedele. Na druhej strane kolóny registrujeme už dlho, bývali aj pred desiatimi rokmi. Extrémnym riešením by bolo uzavrieť ulice obce počas zápch, ale to asi nie je možné, preto si budeme musieť počkať už len na dokončenie diaľnice,“ povzdychol si.
Do práce hodinu vopred
Čriepky do mozaiky pridal aj 42-ročný Ján Krakovský z Ivachnovej. Pracuje v ružomberských papierňach Mondi SCP. „Problémom sú víkendy, kedy z Ivachnovej nejdú v čase, kedy potrebujem spoje. Cez víkendy použijem auto a vtedy to príde. Keďže v papierňach nastupujem na popoludňajšiu zmenu o 14:00, auto musím štartovať niekedy už o 12:45. Na úsek k hornej bráne papierní mi to za normálnych okolností trvá 10 minút, cez kritické víkendy aj hodinu, no hotová katastrofa.“
Na konci víkendu sú upchaté všetky výjazdy z obce. „Problematická je aj obchádzka cez Teplú a Liskovú, často registrujem preťažený obecný most medzi Ivachnovou a Teplou,“ podotkol J. Krakovský.
„Ľudia sa už so mnou pomaly ani nerozprávajú,“ posťažoval si na úvod v súvislosti s našou otázkou na situáciu pri odklone dopravy starosta Liptovskej Teplej Vladimír Šimalčík. „Od betonárky až po križovatku do Ružomberka v centre obce sú obyvatelia neustále ohrozovaní, bezpečnosť dostáva na frak. V tomto úseku by sme potrebovali vyznačiť aspoň dva priechody pre chodcov, aby sa ľudia vedeli dostať do kostola a do obchodu. Avšak správca cesty či odbor dopravy o riešenie situácie nemajú záujem. Načo sú nám takéto organizácie?“ Starosta potvrdil, že odklonenie dopravy cez Teplú prichádza aj pri každej nehode na ceste I/18, čo je pomerne často. „Mesačne sú to dlhé hodiny, ktoré obyvatelia trpia. Situáciu zhoršuje železničné priecestie, na ktorom sa vytvárajú niekoľko stometrové kolóny. Aj naša tolerancia má svoje medze, trvá to už roky. Je na čase radikálne riešenie, keďže obec je vlastníkom pozemkov pod cestou, uvažujeme, v čase odklonu dopravy, cestu od Ivachnovej či od Bešeňovej uzavrieť,“ naznačil V. Šimalčík.
Pomohla by aspoň oprava cesty III. triedy a rozšírenie o jeden pruh na Bystricu
Posúvame sa k ďalšiemu respondentovi smerom na západ. „Odklonenie znepríjemňuje život našich obyvateľov hlukom, frekvenciou dopravy a tiež výfukovými plynmi. Cesta III. triedy, po ktorej jazdia autá pri odklonenej premávke, je v správe Žilinského samosprávneho kraja, stredisko Liptovský Mikuláš a je v nevyhovujúcom havarijnom stave. V početných jamách na vozovke sa tvoria veľké kaluže vody a z nich motorovými vozidlami dochádza k ostrekovaniu chodcov prechádzajúcich po chodníkoch, ktoré sú vybudované cez celú obec. Najkritickejšími dňami sú začiatky a konce víkendov, čiže piatky a nedele,“ zhrnul starosta Liskovej Jozef Murina.
V súčasnej situácii by pomohla aspoň oprava cesty III. triedy, ktorá prechádza Liskovou, ale aj „rozšírenie cesty I/18 o jazdný pruh pre odbočenie smerom na Banskú Bystricu.“ A hlavne je potrebné zabezpečiť dostavbu diaľnice na úseku Hubová – Ivachnová, vyjadril sa J. Murina s čím súhlasí aj prvý muž susednej Likavky Marián Javorka.
„Odklon tranzitnej dopravy vnímam na dvoch úrovniach. Pre mňa, ako obyvateľa obce, respektíve starostu, je to nežiaduci jav. Ako vodič zase rozumiem snahe každého šoféra dostať sa do cieľa svojej cesty čo najskôr a využiť na to všetky dostupné prostriedky. V tejto súvislosti, ale nesmie dochádzať k porušovaniu vyhlášky o cestnej doprave a k akémukoľvek ohrozovaniu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky.“
Vyhláška totiž zakazuje vozidlám nad 12 ton vjazd na cestu III. triedy, ktorou cesta popod Mních č. III/2213 je. Rovnako je tomu i na krátkom úseku cesty III. triedy č. 2228, ktorá prechádza pomedzi železničnú stanicu a autobusové nástupište. „Najväčší nápor na premávku na obchádzkových trasách cez Likavku je jednoznačne v nedeľu, najmä popoludní a večer. Cesta z Ivachnovej je vtedy lemovaná niekoľko kilometrovou kolónou. Križovatka tejto cesty s miestnou komunikáciou vedúcou do Rybárpoľa je miestom neustálych dopravných kolízií, niekedy aj mimoriadne nebezpečných dopravných nehôd. Obyvatelia bývajúci pozdĺž preťažených ciest nemajú šancu vyjsť či vojsť svojim vozidlom do a zo dvorov, či pešo prejsť cez cestu. Vybrať sa v inkriminovaných hodinách na návštevu, do kostola, jednoducho kdekoľvek mimo obce, znamená bežnú niekoľkominútovú cestu zameniť za nekonečné desiatky minút trvajúce vlečenie sa po cestách a križovatkách Likavky, Ružomberka a priľahlých obcí,“ upozornil M. Javorka.
Snáď prestane politika
Dodal, že citeľný nápor áut, najmä na ceste I/59 medzi Ružomberkom a Dolným Kubínom, zaznamenávajú v obci i v pondelok ráno. „Medziročná intenzita dopravy po ceste číslo III/2213 medzi Liskovou a Likavkou je znateľná a úmerná celkovému nárastu podielu tranzitnej dopravy, ako aj nárastu počtu motorových vozidiel na cestách. Som rád, že v kritických okamihoch prepchatých ciest operatívne a citlivo zasahujú príslušníci polície,“ pridal postreh. Starosta verí, že výstavba úsekov diaľnice medzi Ivachnovou a Turanmi sa nebude donekonečna odsúvať. „Snáď prestane mať výrazné politické pozadie,“ uzavrel M. Javorka.
(príspevok sme uverejnili v Ružomberskom hlase č.1/2018)

Vyhľadávanie

Štvrtok 25. apríl 2024
0:0:0
Online: