Ružomberský hlas
  • Štvrtok 28. marec 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (Ján Sokolský, foto rkhlas) - Korýtko je názov vláčika, ktorý v minulosti premával na trase Ružomberok – Korytnica. Úvodná veta naznačuje produkt, ktorý pripravila Oblastná organizácia cestovného ruchu Region Liptov (OO CR) s partnerom Slovenský cykloklub Liptov a mestom Ružomberok pre letnú sezónu. Pôjde o zážitkovú jazdu historickým vláčikom z ružomberskej stanice na začiatok známej cyklotrasy CykloKorytnička. Prvotné informácie sme vám poskytli už v predošlom vydaní Ružomberského hlasu. „V prvom roku bude potrebné historický vláčik etablovať, aby bol projekt v horizonte troch rokov samofinancovateľný. Vláčik zároveň spojí podnikateľské subjekty v turizme, aby spolupracovali na prevádzkovaní produktu,“ uviedla Darina Bartková z OO CR.
Rozvoj turizmu v mikroregióne
Projekt prispeje k rozvoju cestovného ruchu v mikroregióne Ružomberka, ktorý sa v porovnaní s ostatnými menšími regiónmi Liptova, rozvíja pomalšie. Ako to bude celé vyzerať v praxi? „Návštevníci nastúpia na železničnej stanici v Ružomberku a odvezú sa historickým vláčikom ku zápalkárni, kde sa začína náučný chodník a cyklotrasa CykloKorytnička. Následne si môžu požičať bicykel alebo využiť vlastný a pokračovať po cyklotrase v dĺžke 23 kilometrov. Navštíviť môžu Korytnicu, ísť peši na Vlkolínec, na Gejdák, alebo si zajazdiť na koni,“ povedala Gabriela Demčáková z ružomberskej radnice.
Predpokladané náklady za prvú sezónu predstavujú bezmála 24 tisíc eur. Prevádzka bude od 30. júna do 2. septembra cez víkendy a sviatky (podrobnejší grafikon zverejňujeme v tabuľke – pozn. aut.). Vláčik bude pozostávať z motorového vozňa Hurvínek s kapacitou 48 miest na sedenie a nákladného vozňa, ktorý je prispôsobený na prepravu bicyklov, spresnil Miroslav Klíma, jeden z nositeľov myšlienky zavedenia vláčika. Atrakcia bude slúžiť ako lákadlo na CykloKorytničku a ako zážitková preprava turistov a cykloturistov s pokračovaním k atrakciám Revúckej doliny.
Otvárame Korýtkofestom
Otváracím podujatím pre produkt bude Korýtkofest, ktorý sa uskutoční 9. júna. O 9:00 hod. z hlavnej stanice vyštartuje vláčik s cyklovozňom a dovezie vás k zápalkárni. V tom čase sa pri zápalkárni začne Korýtkofest. Vláčik bude pravidelne jazdiť každú celú hodinu až do 16:00, naspäť pôjde vždy o pol hodinu. To znamená, že prvý raz o 9:30 od zápalkárne na hlavnú stanicu. V priestore štartu na CykloKorytničku bude javisko či informačný bod. V rámci Korýtkofestu je pripravená súťaž výtvarných diel, atraktívne podujatie pre rodiny s deťmi na bicykloch (tí najmenší môžu využiť aj odrážadlá – pozn. aut.), s názvom S deťmi na kolesách, kde budú môcť formou náučno – športových aktivít spoznať jednu z najkrajších cyklotrás v Liptove a za svoj výkon získať okrem darčeka a sladkej odmeny aj pamätný diplom, zhrnula D. Bartková. Ráno štartuje skupina okolo Pavla Scheera na bicykloch do Korytnica s vencom na hrob Dr. Ormaia, čím si pripomenú druhé výročie fungovania Cyklokorytničky.
Pravidelná prevádzka v júli a v auguste
Doobeda bude aj program pre vlakových nadšencov, kde vás oboznámia s históriou Korytničky a jej víziou do budúcnosti. Popoludní sú v rámci akcie nachystané hudobné vystúpenia. „Na podujatí sa budete môcť občerstviť, vyskúšať si jazdu na elektrických bicykloch zadarmo, počúvať príjemnú muziku, skrátka relaxovať. A dozviete sa mnoho zaujímavostí o Korytničke,“ uviedla G. Demčáková. Znovu upozorňujeme, že pravidelná prevádzka vláčika sa začne až 30. júna.
Zaujímavá história
Pripomeňme si v tejto súvislosti aspoň stručne najdôležitejšie historické míľniky Korytničky prostredníctvom informácií, ktoré nám poskytol Slavomír Kontúr. Veľmi významným medzníkom korytnickej železnice bol rok 1906, keď sa Jozefovi Ormayovi, lekárovi a riaditeľovi kúpeľov v Korytnici, a Štefanovi Angyalovi z Ružomberka, inžinierovi štátnych železníc na dôchodku, po niekoľkoročnom osobnom nasadení a úsilí podarilo presadiť stavbu aspoň úzkokoľajky z Ružomberka do Korytnice. Bolo to v čase, keď zistili, že stavba veľkej železnice do Banskej Bystrice nemá v uhorskom parlamente patričnú podporu. Korytnica patrila medzi chýrne kúpele – médiá o nich písali ako o uhorských Karlových Varoch – a železnicu potrebovala ako soľ. 6. decembra 1906 uhorský minister obchodu Ferencz Kossuth udelil Dr. Jozefovi Ormayovi a Štefanovi Angyalovi povolenie na stavbu 23,6 km dlhej úzkorozchodnej železnice z Ružomberka do Korytnice na parný pohon, s maximálnym sklonom 22 promile a najmenším polomerom oblúka 800 m.
Obaja páni za týmto účelom 12. decembra v Budapešti založili akciovú spoločnosť Miestna železnica Ružomberok – Korytnica, vďaka ktorej následne zabezpečili financovanie stavby a ďalšie organizačné a iné potrebné náležitosti dôležité k prevádzke železnice.
Korytnička sa uchytila a rozvíjala
Korytnická železnica sa uchytila a úspešne rozvíjala. Akcionári, ktorí do nej vložili peniaze, museli byť spokojní. Avšak následne jej históriu ovplyvnilo viacero dramatických období. Napríklad už počas prvej svetovej vojny nastali krušné chvíle, keď na trati neostala ani jedna lokomotíva, všetky zrekvírovala rakúsko-uhorská armáda a odviezla na trate v blízkosti frontových línií v Južnom Tirolsku. Po skončení vojny a následnom rozpade Rakúsko-Uhorska tieto rušne do Ružomberka už nemal kto vrátiť. Jednoduché to nebolo ani počas Slovenského národného povstania, pri ktorom Korytnička významne pomáhala. 30. decembra 1946 akciovú spoločnosť Miestna železnica Ružomberok – Korytnica získal štát a zodpovednosť za Korytničku plne prebrali štátne Československé dráhy (ČSD). A tie o zrušení korytnickej železnice začali uvažovať už v roku 1959. V atmosfére, keď správcovia mamutieho podniku nehľadali možnosti, ako vylepšiť životaschopnosť malej trate, ale skôr špekulovali o tom, ako sa jej zbaviť, bolo už len otázkou času, kedy Korytnička skončí, načrtol S. Kontúr.
Napriek tomu, koncom roku 1958 do Ružomberka ČSD dodali ešte štyri nové dieselelektrické rušne. Chvíľami sa zdalo, že úzkokoľajka má najhoršie za sebou. No v roku 1966 štátne dráhy zastavili nákladnú dopravu a už o osem rokov knižný Cestovný poriadok ČSD 1974/1975 platný od 26. mája 1974 v prázdnej tabuľke pre trať 40c Ružomberok – Korytnica kúpele oznamoval: „Doprava t. č. zastavená“. Z uvedeného vyplýva, že vlaky mali zastať v máji. No keďže sa blížilo 30. výročie SNP, začalo byť politicky neúnosné zrušiť hrdinskú Korytničku pred významnými oslavami. Augustové oslavy však skončili, a malá trať do Korytnice načisto osirela 28. septembra 1974.
Slzy v očiach
„Ľuďom roztrúseným popri nej sa pri jazde posledného vlaku s čiernou zástavou tisli do očí slzy. Skončil sa totiž jeden zaujímavý príbeh, ktorého boli súčasťou. Príbeh o sile spojenia človeka a techniky, rovnako však o sebectve a slabostiach mocných, ale aj o odvahe skromných a jednoduchých ľudí. To všetko na pozadí možno obyčajnej železnice, ktorá však bola práve preto neobyčajná,“ priblížil posledné okamihy železnice.
Korytnická železnica plnila viacero funkcií. Jej hlavnou úlohou bola pomoc pri rozvoji priemyslu v Ružomberku a to vďaka pravidelnej a lacnejšej doprave dreva. Ďalej zrýchlila poštové služby, slúžila v turistike a prepravovala pracujúcich do závodov v Ružomberku, ako aj hostí do kúpeľov v Korytnici. V čase otvorenia železnice bola vynikajúca jej nezávislosť od počasia, ale aj estetická stránka a citlivý prístup železnice k životnému prostrediu. Ľudia si ju kvôli tomu veľmi obľúbili. Turistom a rodinám ponúkala relax na cestách za svojimi výletmi. Cestovanie ňou sa vnímalo ako zážitok. Korytnická železnica bola obľúbená od začiatku až do konca. Zrýchlenie života, individuálny automobilizmus ju však postupne menil skôr na turistickú atrakciu. Práve uvedené projekty sú podnetmi na oživenie železničky či už v spomienkach staršej generácie či priblíženie jej niekdajšej existencie ako atrakcie pre mladšiu generáciu.

Vyhľadávanie

Štvrtok 28. marec 2024
0:0:0
Online: