Ružomberský hlas
  • Piatok 19. apríl 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (Michal Domenik, foto Viktor Mydlo) - Minister dopravy Andrej Doležal prišiel v piatok 7. augusta do Ružomberka. Na stavbe diaľnice D1 Hubová-Ivachnová absolvoval mimoriadny kontrolný deň, pozrel sa aj na postup prác v razení tunela Čebrať. „Minister veľmi dôsledne riešil niektoré kritické úseky, ktoré opätovne spôsobujú meškanie. Oceňujeme, že po náročnej diskusii so zhotoviteľom našiel minister možnosti zrýchlenia prác. Termín dokončenia sa zrejme bude posúvať, no robí sa maximum preto, aby sa daný úsek sprejazdnil čo najskôr,“ povedal primátor Ružomberka Igor Čombor
Pre médiá minister dopravy povedal, že sa chcel osobne presvedčiť o tom, ako napredujú práce na výstavbe diaľnice pri Ružomberku. „Som presvedčený, aj po diskusii so zhotoviteľom diela, že nájdeme možnosti, ako stavbu zrýchliť a dobehnúť termíny, ktoré boli stanovené.“
Dodal však, že jedným dychom treba spomenúť aj objektívne príčiny meškania, s ktorými sa musia stavebníci vysporiadať. „Ide najmä o západný portál tunela Čebrať a zosuvné pásma. Aj v tomto prípade však verím, že dané problémy vyriešime, aby mohla stavba napredovať.“
---
V tejto súvislosti sme oslovili dopravného experta a poradcu primátora Ružomberka Tomáša Mišoviča, a položili sme mu niekoľko otázok, aby nám objasnil aktuálnu situáciu ohľadne výstavby diaľnice pri našom meste.
Ako to vyzerá so stavbou diaľnice v súčasnosti, ako sa pozeráte na aktuálny stav?
„Dobré správy sú, že razenie tunela ide nadmieru dobre. Sú v hĺbke zhruba 2 850 metrov, práce naozaj bez problémov, v tuneli nie je veľa vody, čo by komplikovalo výstavbu. Horšia časť je výstavba stavebných objektov, ktoré majú zastabilizovať zosuv v kilometri jedenásť až dvanásť, teda pri Liskovej. Technické riešenie týchto stabilizačných opatrení nie je jednoduché, naviac je opätovné potrebná celá inžinierska príprava, vrátane výkupov pozemkov. Toto je tá časť, ktorá spôsobuje časové straty.“
Skúste našim čitateľom aspoň stručne načrtnúť a vysvetliť, v čom je najväčší problém?
„Vo výrazne dlhšom čase, ktorý je potrebný na vykúpenie pozemkov či prípadné vyvlastnenie. Tento problém v súčasnosti rieši samotné ministerstvo, pretože o personálnu nedostatočnosť Okresného úradu v Žiline, ktorý na to vydáva potrebné rozhodnutia. Taktiež vznikla časová strata zhruba pol roka, chybou pri vydávaní rozhodnutia spomínaného okresného úradu. Následne sa čakalo na nové rozhodnutie, aby mohlo byť vydané územné rozhodnutie. Ako som spomínal, toto už rieši aj pán minister, aby tieto úkony štátnej správy boli personálne zabezpečené. Preto som toho názoru, že to bude v dohľadnom čase vyriešené.“
Problematika vzťahu niektorých obyvateľov mestskej časti Hrboltová v súvislosti s výstavbou diaľnice je už vyriešená?
„Ako je známe, v apríli tohto roka mesto Ružomberok, dolnoliptovské združenie mesta a obcí a ministerstvo podpísali medzi sebou memorandum. Na tvorbe dokumentu sa podieľali a s jeho textáciou súhlasili aj zástupcovia mestskej časti Hrboltová. Vďaka spolupráci a konštruktívnemu prístupu sa podarilo dosiahnuť právoplatnosť nového územného rozhodnutia na úsek diaľnice Hubová–Ivachnová. Mesto Ružomberok, obce ale aj zástupcovia Hrboltovej v súčasnosti dobre spolupracujú a všetky požiadavky vnímajú ako spoločné. Na každej takejto požiadavke NDS či ministerstvo pracuje o čom bolo aj spoločné rokovanie na záver kontrolného dňa. V tejto oblasti našli zúčastnení spoločný kompromis, ktorý sa napĺňa a je to v poriadku, problém tam nevnímam.“
Ako to teda vidíte, kedy sa bude po diaľnici jazdiť, minister avizoval rok 2023 no jedným dychom spomenul možnosti zrýchlenia stavebných prác?
„Treba povedať, že dokončenie a sprejazdnenie diaľnice môžu byť dva rozdielne dátumy. Pôvodný termín - koniec roka 2022 je aj následkom objektívnych okolností problematický. Preto sa pán minister snažil realisticky pomenovať situáciu. Našli sa riešenia, ako dobehnúť rôzne zdržania, no rovnako sa spolu so zhotoviteľom bavil aj o tzv. akceleračných opatreniach, ktoré majú za úlohu dobehnúť časový sklz. Čo je dobré, tak tých možností je viacej a ministerstvo a NDS je súčinné. Preto by sa niektoré práce mali výrazne zrýchliť. Hlavne na budovaní sekundárneho ostenia tunela a stabilizačných opatreniach. Toto by veľmi pomohlo k čo najskoršiemu sprejazdneniu diaľnice. Myslím si, že to má riešenie a časť meškania sa dá dobehnúť.“

Vyhľadávanie

Piatok 19. apríl 2024
0:0:0
Online: