Ružomberský hlas
  • Piatok 29. marec 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (XXX - Michal Domenik, foto Viktor Mydlo) - Miroslav Klíma a Ladislav Matej, aktivisti zo združenia Ružomberkom Bajkom, predniesli poslancom mestského zastupiteľstva na februárovom zasadnutí prezentáciu - tri možnosti riešenia dopravy na Poľnej a priľahlých uliciach v Ružomberku. Išlo o poslanecký návrh Juraja Burgana, ktorý inicioval zaradenie tohto bodu do rokovania.
„Mesto plánuje na tejto ulici investíciu. Nechceme, aby sa to znovu robilo spôsobom ako doteraz, len položením nového asfaltu, po ktorom budú vodiči jazdiť rovnako rýchlo, alebo rýchlejšie, ako doposiaľ. Až 95% vodičov na Poľnej prekračuje povolenú tridsiatku. My máme návrhy riešenia, ako ušetriť mestu peniaze – 290 tisíc eur, a pritom vyriešiť dopravu v tomto území,“ povedal Ladislav Matej.
Stojíme pred vami s projektom, pokračovali aktivisti, ktorí sa zároveň poďakovali za možnosť vystúpiť so svojimi nápadmi pred plénom mestského parlamentu. „V súčasnosti je Poľná s rozbitou cestou, hustou premávkou, prekračovaním rýchlosti, ako aj úzkymi a rozbitými chodníkmi,“ uviedol Miroslav Klíma a následne predstavil tri možnosti riešenia Poľnej.
Prvou je minimalistický variant. Jeho súčasťou sú prvky upokojenia dopravy, vyvýšené priechody pre chodcov, iný povrch vozovky, farebne odlíšený. Vodorovné, opakujúce sa dopravné značenie, ktoré tiež dokáže spomaliť, upokojiť dopravu. Výhodou tohto riešenia je podľa slov M. Klímu pokojnejšia ulica a zvýšenie bezpečnosti.
„Druhý variant je ambicióznejší, z Poľnej by sa stala jednosmerka v smere od mesta ku Koniarni. Je tu viacero nových riešení – napríklad vyvýšené sú nielen priechody pre chodcov, ale aj celý vstup na Poľnú od mesta. Autá nemôžu rýchlo do ulice vojsť. Na ulici pribúda protismerný cyklopruh, po ktorom by cyklisti mohli chodiť obojsmerne. Výhodou tohto variantu je okrem pokojnejšej ulice aj viac priestoru pre chodcov a cyklistov, ako aj úspora 290 tisíc eur, keďže do tejto možnosti sme pridali aj cyklopruh, je možné financovať riešenie z plánu obnovy.“
Následne predstavil M. Klíma aj tretí variant. Je z nášho pohľadu najideálnejší. Zachytáva širšie územie, nielen Poľnú, ale aj Veselovu ulicu, Štiavnickú a sv. Anny. „Doprava sa otáča, jednosmerné ulice Poľná, Veselova a Štiavnická sa otočia, vznikajú jednoduché a veľmi príjemné novinky, akou je napríklad zastávka MAD priamo pred vchodom do nemocnice. Podstatným faktom je úplne iná kvalita Poľnej. Dnes na ulici nechce asi nikto žiť, takýmto štýlom by sa stala atraktívnou aj pre bývanie.“
Podľa jeho slov tretím variantom by okrem pokojnejšej ulice a dostatkom priestoru pre chodcov a cyklistov došlo aj k výraznému zvýšeniu bezpečnosti, eliminácii kolíznych bodov, plynulejšej dopravy, bolo by tam menej hluku, prachu a smogu, a rovnako by bolo možné prefinancovať rekonštrukciu z Plánu obnovy a odolnosti SR.
„Budúcnosťou Poľnej by teda boli kvalitné chodníky aj cesta, bezpečné miesto pre všetkých, menej hluku, prachu a smogu, išlo by tiež o lokalitu, kde ľudia chcú žiť.“ My ponúkame riešenia a spoluprácu, vy robíte zásadné rozhodnutia, zakončil svoj výstup M. Klíma.
„Všetko, čo ste videli, vzniklo aj vďaka Cyklokoalícii – neziskovej organizácii so sídlom v Bratislave. Pomohla nám pripraviť dokumentáciu, ktorá neobsahuje len prezentáciu, ale aj štúdie, ktoré sú dielom človeka s vynikajúcim vzdelaním a množstvom skúseností,“ dodal na záver L. Matej.
Poslanci mestského zastupiteľstva návrhy od aktivistov privítali a pochválili ich snahu a prezentované možnosti riešenia Poľnej, kde podľa doposiaľ schváleného investičného plánu chce mesto položiť nový asfalt za 290 tisíc eur.
Juraj Burgan poznamenal, že ide o návrh, ako by sa mohli „veci v našom meste pohnúť a robiť poriadne.“ Pripomenul tiež, že podľa súčasného plánu sa má vymeniť povrch cesty a chodníkov na Poľnej aj Štiavnickej až po koľajnice, z čoho sa síce veľmi tešil, ale „pravdou je, že doprava tam bude ešte rýchlejšia ako doteraz, aj keď by táto možnosť mohla byť zrealizovaná už na jar. Z hľadiska koncepcie sa však jednoznačne prikláňam k tretej možnosti, navrhovanej aktivistami.“
Michal Kubačka sa obrátil smerom k dvojici aktivistov so slovami: „Páni, vy nás vôbec nezdržujete, bodaj by takýchto ľudí bolo v Ružomberku viac. Budem prvý, ktorý bude hlasovať za zlepšenie situácie na Poľnej.“
Stanislav Javorka vníma aktivity združenia Ružomberkom Bajkom od začiatku veľmi pozitívne. „Sám ako cyklista podporím akúkoľvek možnosť, ktorá by zlepšila v Ružomberku dopravu. Treba si uvedomiť, že presadením niektorého z navrhovaných riešení zlepšíme kvalitu života obyvateľov, ako aj ušetríme mestu finančné prostriedky.“
Ladislav Matej a Miroslav Klíma sú inšpiráciou pre mnohých iných ľudí v tomto meste, domnieva sa Ľubomír Kubáň. „Čo sa týka riešenia Poľnej, problémom môže byť doprava do nemocnice, kde chodia tisícky áut. Myslím si, že nielen kolegovia v našom poslaneckom klube vám fandia, máte u nás zelenú,“ odkázal im.
Je to príklad, ako môže a má mesto efektívne využívať svoje možnosti, zapojil sa do diskusie Patrik Habo. „To je úloha radnice, aby spolupracovala s odborníkmi, ktorí sa snažia posunúť mesto dopredu. Je kľúčové, aby dokázalo vedenie mesto takéto skupiny poznať a spolupracovať s nimi. Týmto spôsobom môžeme Ružomberok posunúť ďalej, a to nielen v oblasti cyklodopravy.“
Viceprimátor Ján Bednárik poznamenal, že so skupinou Ružomberkom Bajkom prišlo vedenie mesta do kontaktu pred časom............

------ (celý článok si môžete prečítať v Ružomberskom hlase č.4/2022) ------

Poznámka: Symbol "XXX" na začiatku článku znamená, že príspevok nie je uverejnený na tomto mieste v plnom znení.

Vyhľadávanie

Piatok 29. marec 2024
0:0:0
Online: