Ružomberský hlas
  • Sobota 20. apríl 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (Michal Domenik, foto FB/Jozef Žiara) - „Svetlo na konci tunela by sme mohli uvidieť z dva či tri mesiace,“ tvrdí generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ministerstvo dopravy a za mesto Ružomberok viceprimátor Ján Bednárik v pondelok 18. júla predostreli obyvateľom dolného Liptova dobrú správu – dosiahli totiž významnú dohodu so zhotoviteľom diaľnice D1 Hubová-Ivachnová. Výstavba by sa tak po utlmení mala znovu naplno rozbehnúť.
„Boli to náročné rokovania, ale môžeme potvrdiť, sme našli riešenie. Na stavbe sa bude pokračovať v plnom režime,“ uviedol generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko s tým, že do konca roka by mala byť známa aj dohoda o konečnej cene stavby, pretože počas výstavby sa vyskytli nepredvídateľné skutočnosti, ktoré treba vyjadriť aj finančne.
Ohľadom prerazenia tunela Čebrať, ktorý je kľúčovým prvkom „ružomberskej“ diaľnice, Jacko podotkol: „Svetlo na konci tunela by sme mohli uvidieť za dva či tri mesiace. V južnej rúre nám chýba asi 45 metrov, v severnej 125.“
„Výstavbe diaľnice D1 Hubová–Ivachnová sa spolu s primátorom venujeme už roky, prakticky od doby kedy bola jej výstavba zastavená, riešila sa zmena trasy a NDS v tej dobe chcela vyhodiť zhotoviteľa, tak ako na tuneli Višňové. Dnes je celej krajine jasné, že vyhodiť zhotoviteľa z Višňového po prerazení tunela v roku 2019 bolo mimoriadne zlé rozhodnutie. Škody, ktoré sa spôsobili ešte dnes nie je možné dopočítať a to nehovoríme o tom, že stále nie je tunel Višňové dokončený a diaľnica sprevádzkovaná. Preto neustály boj o čo najrýchlejšiu dostavbu našej ružomberskej diaľnice a zabráneniu najhorších scenárov, ako na Višňovom považujem za to najdôležitejšie. Žijeme s problémami výstavby našej diaľnice aj preto, lebo v konečnom dôsledku sú to problémy nás všetkých a bez úplného dokončenia diaľnice v Ružomberku sa nebude môcť mesto rozvíjať,“ uviedol viceprimátor Ružomberka Ján Bednárik.
Začiatkom marca tohto roku sa opätovne výstavba takmer úplne zastavila a my sme zažili „deja-vú“. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začala vo svojich vyjadreniach a následne aj krokoch nepochopiteľne spochybňovať nepredvídateľné geologické okolnosti potvrdené všetkými renomovaným spoločnosťami a inštitúciami, úpravu trasy diaľnice, nové technické riešenia a prakticky všetky svoje dovtedajšie kroky.
„Konaniu NDS sme vôbec nerozumeli a považovali sme ho za extrémne škodlivé na čo by sme doplatili najviac my, Ružomberčania. Preto sme prakticky od marca neustále na viacerých inštitúciách riešili, ako ďalej s pokračovaním výstavby. Bolo pre nás nepochopiteľné, aby práce na pozmenenej trase diaľnice, ktorá má nové posudzovanie EIA, nové územné rozhodnutie, nové stavebné povolenie, vyjadrovali sa ku nej všetky potrebné organizácie, boli opätovne pozastavené,“ uvádza J. Bednárik.
Počas marca a apríla bolo niekoľko rokovaní, pri ktorých sa od zodpovedných dožadovali odpovedí na naše otázky a na riešenie vzniknutej situácie. Radnica sa pýtala NDS či a v akej podobe bude takýmto štýlom sprejazdnená diaľnica v sľubovanom termíne december 2023. Čo bude so staveniskom, ktoré máme doslova pod oknami už takmer 10 rokov? Ako si predstavujú, že naši obyvatelia budú žiť prakticky na stavenisku bez jasného konca?
Riešenie tejto neutešenej situácie sa začalo črtať na rokovaní s ministrom dopravy Andrejom Doležalom 24. mája tohto roka, ako reakcia na list, ktorý zaslal primátor spolu s podpredsedom ŽSK Igorom Janckulíkom a starostami obcí, ktorý máme v redakcii. Na stretnutí MDV a NDS predbežne informovali, ako by chceli postupovať v ďalšom pokračovaní výstavby diaľnice Hubová–Ivachnová, či sa im podarí dobehnúť sklz, ktorý neustále narastá, čo bude so starostlivosťou o stavenisko a naše miestne komunikácie, ale v neposlednom rade aj plnenie zmierňujúcich opatrení, ktoré sú pre obyvateľov celého dolného Liptova veľmi dôležité a vyplývajú z rozhodnutia ministerstva životného prostredia, ale aj podpísaného memoranda medzi mestom a ministerstvom dopravy.
Minister na záver informoval, že riešenie, ku ktorému smerujú je čo najskoršie rozbehnutie výstavby so súčasným zhotoviteľom a dobehnutie sklzu, ktorý vznikol, tak aby dokončenie diaľnice meškalo čo najmenej a dohodli sme sa, že keď dospejú k finálnemu rozhodnutiu budú nás o tom informovať.
Ján Bednárik: „Minister svoj sľub splnil a na rokovaní v NDS minulý pondelok, ktorej súčasťou bola aj tlačová konferencia sme boli informovaní, že NDS urovnala sporné veci so Zhotoviteľom stavby D1 Hubová-Ivachnová združenie Čebrať spoločnosti OHL ŽS a Váhostav SK a vo veľmi krátkej dobe v priebehu tohto a budúceho mesiaca budú práce na našej stavbe v Ružomberku obnovené. Sme veľmi radi, že sme boli vypočutí a po niekoľko mesačnom zastavení prác sa podarilo dospieť k dohode a stavba D1 Hubová-Ivachnová sa opätovne naplno rozbieha. Pre nás je životne dôležité, aby diaľnica bol sprejazdnená čím skôr a to som otvorene komunikoval aj na NDS.“
Po rokovaniach a podrobnej znalosti problematiky je nutné povedať, že sprejazdnenie diaľnice sa nestihne v novom zmluvnom termíne do konca roku 2023. Podľa vyjadrení NDS nový predpokladaný termín sprejazdnenia bude vychádzať z predkladaných nárokov od zhotoviteľa, ktoré budú posudzovať. Je správne povedať, že skôr ako v lete 2024 to nebude................
-------- (celý článok si môžete prečítať v Ružomberskom hlase č.15/2022) --------

Vyhľadávanie

Sobota 20. apríl 2024
0:0:0
Online: